Periodontoloji

Tedavilerimiz - Periodontoloji ( Diş Eti Hastalıkları ve Tedavisi)

Periodontoloji ( Diş Eti Hastalıkları ve Tedavisi)

Periodontal hastalıklar diş eti ve dişleri destekleyen diğer dokuları etkileyen iltihabi hastalıklardır. Erişkinlerde diş kayıplarının %70`inden periodontal hastalıklar sorumludur. Bu hastalıklar erken dönemde teşhis edildiklerinde kolay ve başarılı bir şekilde tedavi edilebilirler. Periodontal hastalıklar diş eti iltihabı (gingivitis) ile başlar. Gingivitiste sadece diş etleri etkilenmiştir. Bu dönemde diş etleri kanamalı, kırmızı ve hacim olarak büyümüştür. Gingivitis tedavi edildiğinde diş etlerindeki iltihap ortadan kalkarak iyileşme görülür. Tedavi edilmezse hastalık periodontitise ilerleyerek diş eti ve dişleri destekleyen geriye dönüşsüz hasar oluşturabilir. Hastalık ilerledikçe dişler sallanmaya başlar, hatta çekime gidebilir.

Diş eti hastalıklarının belirtileri:

• Diş fırçalama sırasında ya spontan diş etlerinde kanama
  • Kırmızı, şiş ve hassas diş etleri
  • Kötü ağız kokusu
  • Diş etlerinde çekilme
  • Dişlerden kolaylıkla ayrılabilen, uzaklaşan diş etleri
  • Dişler ve diş etleri arasında iltihabi akıntı
  • Sallanan veya giderek birbirinden uzaklaşan dişler (dişler arasında aralıkların oluşması veya mevcut aralıkların artması)
  • Isırma sırasında alt ve üst dişler arasındaki ilişkilerin değişmesi
  • Mevcut protezin uyumundaki değişiklik gibi belirtiler bize diş eti sağlığı hakkında bilgi verir.

Diş eti tedavisinin ilk aşaması diş taşı temizliğini de içeren başlangıç periodontal tedavisidir. Başlangıç periodontal tedavisinde diş ve kök yüzeyi temizliği yapılır, ağız hijyeni eğitimi verilir, oklüzyon kontrol edilir ve yemek artıklarının ve mikroroganizmaların daha kolay birikmesini sağlayan retansiyon alanları (çürükler, yirmi yaş dişleri) kaldırır. Bu tedavi ile dişetlerindeki iltihap azaltmak veya ortadan kaldırmak ve diş eti iltihabına sebep olan mikroorganizmaları ortamdan uzaklaştırmak amaçlanır.

Başlangıç periodontal tedavisini takiben doku beklenen iyileşmeyi göstermiyorsa dişeti lokal anestezi ile uyuşturularak iltihabi dokular ve diş etinin altında bulunan diş taşları uzaklaştırılır. Hastalığın daha ilerlediği ve cerrahi olmayan periodontal tedaviler ile başarının sağlanamadığı durumlarda periodontal cerrahi işlemlere başvurulur. Periodontal hastalığın ilerlemesini önlemek ve hastaya yeterli plak kontrolünü sağlayabilecek ortamı yaratmak için yapılan cerrahi işlemdir. Bu işlemde ilgili bölge lokal anestezi ile uyuşturulduktan sonra diş eti, kök yüzeyleri ve kemik açığa çıkacak şekilde kaldırılıp, iltihaplı dokular uzaklaştırılıp, kök yüzeyi düzleştirilir ve gerekli kemik düzeltmeleri yapılır. Kemik yıkımının ilerlediği ve uygun olan durumlarda kemik grefti, membran ve doku uyarıcı proteinler kullanılarak yeni destek yapıların oluşturulması sağlanır. Fonksiyonel olarak yeterli bir diş eti dikey boyutu sağlayıp keratinize doku oluşturmak, diş eti çekilmesini tedavi etmek ve vestibül derinleştirmek için yapılan işlemlerdir. Bu işlemlerde lokal anestezi ile damaktan alınan doku tedavi edilecek bölgeye nakledilir.